Alliantievorming, terugdringen lerarentekort en bevorderen kwaliteit leraren

Alliantievorming, terugdringen lerarentekort en bevorderen kwaliteit leraren

Alliantievorming, terugdringen lerarentekort en bevorderen kwaliteit leraren

Klant: Educatieve levensbeschouwelijke alliantie

Hoe kan het lerarentekort worden tegengegaan? En hoe kunnen we de kwaliteit van leraren bevorderen? De partners van ELA werken samen in een alliantie naar levensbeschouwing aan een oplossing. Bureau Stuwkracht begeleidde de ontwikkeling van een pragmatisch en gedragen plan dat heeft geleid tot het toekennen van de benodigde uitvoeringsmiddelen en een heldere uitvoeringsagenda biedt voor het netwerk van samenwerkingspartners.


In de ELA (Christelijke Hogeschool Ede, Driestar educatief, Hogeschool VIAA, Open Universiteit, Theologische Universiteit Apeldoorn, Universiteit voor Humanistiek, Universiteit Utrecht, Universiteit Wageningen, Vrije Universiteit) bundelen lerarenopleidingen hun krachten om vanuit een stevige samenwerking de afspraken uit het bestuursakkoord ‘Flexibilisering lerarenopleidingen’ te realiseren. Het doel is om met meer maatwerk en flexibiliteit het lerarentekort terug te dringen en de kwaliteit te bevorderen. Gedurende een periode van 3 maanden is met verschillende werkgroepen gewerkt aan een strategisch plan en uitvoeringsagenda voor het samen opleiden en professionaliseren, kennis ontwikkelen, innoveren en onderzoek en aansluiting bij bestaande initiatieven in de regio. Daarnaast is de governance van de alliantie ingericht. Gezamenlijk gaf dit antwoord op de vraag: hoe geven we als alliantie onze samenwerking concreet vorm en dragen we bij aan de afspraken uit het bestuursakkoord? Het is plan vertaald naar een concrete uitvoeringsagenda met prioritaire projecten